MONDEO MK3-KALİPER BAKIMI-RADYATÖR HORTUM VE SOĞUTMA SUYU DEĞİŞİMİ.VİTES TOPUZU BOYAMA



Önceki konuda ön z rot (dik rot) değiştirmiştim. 

Daha sonra aşağıdaki fotoda görünen arka rotları da değiştirmek için kombine anahtar ve lokma almıştım. 

Kriko konusunda sorun yaşadığım için arka rotları değiştiremedim. 

Benzer problemden dolayı yağ bakımını da kendim yapamadım. 

Bakım kilometresi geldiğinden dolayı sanayiye yağ değişimi için gitmişken arka rotları da değiştireyim istedim.  

Asıl konu bundan sonra başladı aslında. 

Arka Z rotlar değişirken değiştiren arkadaş aracın arka fren merkezinden yağ kaçırdığını acil frenciye gitmesi gerektiğini söyledi. 

Bu arada mondeo nun arka frenleri de disk haliyle fren merkezi yok kaliper var. Sanayi jargonu ile yanlış adlandırıyorlar maalesef.

Aracı aldım iki farklı frenciye gittim bayram üzeri olduğu için yoğun olduklarını, daha sonra aracı bırakmam gerektiğini söylediler. 

Bu arabayı bırakma fikri bana sıcak gelmiyor maalesef. 

Önce sanayide kaliper tamir takımı aradım kendim değiştireyim diye ama sanayiden elimiz boş dönündük, hatta yetkili serviste bile ilgili parça yok. (olmaması normal 19 yaşında araba neticede) 

İki gün kadar hidrolik ekleyerek arabaya bindim,  sonra tesadüfi olarak komşumda timsah kriko olarak adlandırılan krikodan olduğunu fark ettim. Daha önce birbirimizden takım alıp verdiğimiz için rica ettim ve krikoyu aldım.   


Kaliper sökmek oldukça basit,  12 mm ve 13 mm lokmanız olması kafi.

Kaliper 12 mm anahtar ile 2 tane cıvata kullanılarak sabitlenmiş. 

Kaliperi söktükten sonra fren hidrolik hortumunu sıkıştırmak gerekiyor, sanayide bu işi ayarlı pense ile yapıyorlar ama bende mevcut değil, o yüzden mobilya işleri için aldığım işkenceyi kullandım. 


Bu cıvata kaliperi tutan cıvatalardan bir tanesi, etrafına teflon sarıp fren hidroliği hortumunun girdiği yere taktım, çünkü kaliperi temizlerken buraya toz pislik su vs girmemesi gerekiyor. 


Fren pistonu normalde bir aparat ile çevrilerek açılıyor ama bizde o aparat yok. 

İki ağız anahtarlardan 19 mm olanı bu iş için uygun. 

Şöyle üstten bir foto koyayım,  İngiliz anahtarı yardımı ile pistonu çeviriyorum. 



Bu parça da 13 mm lokma ile sökülen taşıyıcıya sabitlenen parça.

Kaliper bu parçanın üzerine monte ediliyor. 

1.5 tonluk aracın  12 ve 13 mm lik 4 cıvata ile sabitlenen fren sistemi ile durduğunu görmek aslında biraz korkutucu da geliyor bana.  Kaliper ve diğer parçalar BOSCH üretimi. 


Üst kısımdaki 2 parça da görünen kauçuklar daha önce değişti mi bilmiyorum ama hala sapasağlam duruyorlar. 

Bu kauçukların içinde pimler var piston balataya bastıkça ileri geri hareket ediyorlar. 

Normalde bunların içine ısıya dayanıklı gres sürülmesi lazım, bende haliyle mevcut değil. 

o yüzden içindeki gresi temizlemedim. 

Bir sonraki söktüğümde bu pimler için özel malzeme olan ısıya dayanıklı anti seize kullanmayı düşünüyorum. 


Balatanın hareket ettiği oyukları tel fırça ve matkap ucuna takılan tel fırça ile temizledim.


Aslında yağ akıtma sorunu  kaliper  (sanayi ağzıyla merkez) ile ilgili değilmiş. 

Söktüğüm anda fren hortumunun gevşek olduğunu fark ettim, ama hazır sökmüşken temizleyeyim hem de bu kaliper vs nasıl çalışıyormuş bir bakayım dedim. 

Söküp dağıttım,  aşağıdaki parça el fren gergisi. Bunun etrafı da toz pislik oluyor el freni bu yüzden arıza veriyor, o kısmı da güzelce temizledim yağladım. 


Son olarak teflon sararak kaliperi monte ettim. Bu şekilde 1 gün bindikten sonra kontrol ettim ve herhangi bir sızdırma gözlemlemedim. 

Arabayı bırakmak zorunda kalmadım.  Toplamda bu işi acele etmeden ve amatör olarak 2 saat kadar bir sürede tamamladım.


Kaliperi monte ettikten sonra fren havası almak gerekiyor, burada bir kişinin frene basıp bırakması lazım. Sağolsun eişim bu tür konularda çok yardımcı oluyor.

Tabi ki zaman olsa en güzeli boyayıp takmak ama o kadar vaktim olmadığı için görsel kısmı sonraya bıraktım. 

Bu işle ne öğrenmiş olduk, kaliper sökme takma o kadar da zor değilmiş. 

Balata değişimini artık kendimiz yapabiliriz, hatta uygun anahtarlar olursa disk değişimi de çok zor görünmüyor. 




El fren telini takmak biraz beceri istiyor sadece, onu da deneme yanılma yoluyla hallettim. 



Şimdi daha zor olan kısma geçelim, radyatör hortumlarını değiştirme işi. 

Öncelikle  ford mühendislerine teşekkür etmek istiyorum. 

Hayatımda daha önce farları bu kadar kolay sökülen bir araç görmedim. 

2 tane plastik klips ile sabitlenen ön panjuru söktükten sonra farı çıkarmak sadece 30 saniye. 

Toplam 2 far sökmek en fazla 3 dk falan sürüyor.

Far sökülmeden radyatör alt hortumu değiştirmek imkansız, çünkü termostat tam farın arkasında ve hidrolik direksiyon deposunun altında kalıyor.    
 

şurada far arkasında 2 tane dikdörtgen delik var, işte bunlar farları sabitleyen pimlerin yuvaları. 




Bence soğutma aracın olmazsa olmaz bakım gerektiren alanlarından bir tanesi. 

Ama geçmiş tecrübelerime dayanarak söyleyebilirim ki  araç sahipleri ve sanayi esnafının en az dikkate aldığı konuların başında geliyor. 

Uzun zamandır bu bakımı yapmak istiyordum malzemeleri de almıştım, bu işi ustaya yaptırmak da istemiyorum çünkü mevcut sıvıyı boşaltıp üstüne antifiriz onun da üstüne çeşme suyu koyacaklar. 

Olması gereken ise doğru oradan kullanılan antifiriz üzerine distile su ile sistemi tamamlamak. 

Mondeo mk3 2.0 Benzinli modeller  8.3 LT soğutma sıvısı alıyorlar. (otomatik farklı olabilir) 

Bu veriye total'in web sitesinden yağ seçici altından ulaşabiliyoruz. 



Ben ürünleri alırken total markasına güvendiğim için markanın antifirizini aldım, yoksa çok daha uygun fiyata ürünler de mevcut. 
Ya da daha pahalı motul  vb ürünler de alınabilir. 

8.3 LT nin 4.5 LT sini antifiriz olarak kullanmaya karar verdiğim için 2 adet ürün aldım. 

Distile suyumuz ve değişecek olan hortumlarımız. 


Öncelikle arabayı kriko ile kaldırdım,  2. bir kriko ile de destekledim. 

Bu iş için sehpa alacağım en kısa zamanda. 

Alt muhafazayı söktüm, çünkü radyatör boşaltma tıpası ve alt hortuma buradan ulaşmam gerekiyor. 


Sistemdeki sıvı kovaya boşaldıktan sonra taşırma kabını olabildiğince temizledim. 

Ama geçmişte kullanılan su nedeniyle oluşan tortular istediğim kadar iyi temizlenmedi. 

Bu iş için kutu içine çakıl koyup çalkalıyorlar ama riske atmak istemedim.


Termostat üzerindeki alt hortum bağlantısı, yeri gerçekten çok ters, el neredeyse girmiyor. 

Kelepçe cıvatası 8mm olduğu için lokma ile çok kolay şekilde söktüm. Tornavida çalışmıyor bu alanda. 


Eski ve yeni hortum, yanyana koyunca acaba hatalı mı aldım dedim ama eskiler yumuşayıp genişlemiş artık, ömürleri bitmek üzereymiş, Doğru zamanda müdahale ettiğimi düşünüyorum. 


Araç altından bir foto, alt hortumu yerine taktıktan sonra. 


Üst hortum bağlantısı için  8mm lokma ve uzatmasını kullanarak sıkıyorum. 


Alt hortum'un üstten fotoğrafı. 


Üst bağlantı sıkma işlemi de tamamdır.


Radyatör üst hortumu eski ve yeni. Bu hortumda da benzer bir genişleme vardı. 


Buradaki kelepçe 7mm anahtar ile sökülüyor. 

Daha önce bu hortumlar değiştiğinde muhtemelen usta o an elinde olan ne ise onu kullandı. 


Bu kelepçeler anahtar ile kesinlikle çok daha sağlıklı sıkılıyor. Tornavida bu kadar iyi sıkamıyor. 


İlerleyen dönemde şu alanda bir değişim gerekecek gibi duruyor. Hortumun bağlandığı gövde paslanmış az da olsa.


Hortumları değiştirdikten sonra 4-5 defa doldur boşalt yaparak araç içinden geçen ve dışarı akan suyun temiz olduğuna kanaat getirdikten sonra antifirizi koydum. 

Genleşme kabından suyu dolduruyorum, bu esnada alt boşatma tıpası açık. 
Suyu koyduktan sonra genleşme deposundan hava vererek (ben üfledim etrafını temizleyip)  suyun motor içinden radyatöre gitmesini oradan da kaba boşalmasını sağlıyorum. 

Aşağıdaki foto 4 yada 5. işlemden sonra bu hale geldi.  ilk  2 sefer de çıkan su bildiğiniz çamur rengindeydi.


Kap üzerinde kalan litrenin görünüyor olması çok iyi. 

Sisteme önce antifirizi koyuyoruz. Ben 4.5 LT olarak koydum.

Bu ürün normalde 1:1 olarak sulandırılabiliyor. Yani 4.15 LT de koyabilirdim ama 350 ML fazla antifirizin bir zararı olmayacağını düşünüyorum. 


Bu işlemlerden sonra kalan kısmı distile su ile tamamladım. 

Havasını almak için aracı rolantide fan açacak dereceye kadar çalıştırdım. 

Aracımda süreki elm327 bağlı olduğu için obd den sıcaklığı okuyabiliyorum. 

Mondeo 106 derece de fan açıyor 99 dereceye kadar düştüğünde fan kapanıyor. 

Bu işlemi de yaptıktan sonra genel bir sorunsızdırmazlık kontrolü yapıp yola devam ediyoruz. 

Ben işlemden sonra 300 km yol yaptım, herhangi bir sorun ile karşılaşmadım.  

İşin nasıl yapıldığını bilince insan daha huzurla yola çıkıyor. 























Yorumlar

  1. Eliniz sağlık hocam. Kendim gibi aracına titiz insanları görmek beni sevindiriyor. Aracın sorununu kendin çözmek gibisi yok. Takipteyim :) Meraktan soruyorum 607 yi neden sattınız?

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

SLK R170 -AMG

MEGAN II RS

PEUGEOT 107 MMT